“Dat bespreek ik liever met de dokter zelf” is een van de veelvoorkomende antwoorden die de assistentes te horen krijgen wanneer zij vragen voor welke klachten u een afspraak wilt maken. Toch stellen wij deze vraag niet voor niets. Om het spreekuur van de dokter goed in te kunnen plannen willen we graag weten waar u voor komt en of u misschien met adviezen uw klacht zelf op kunt lossen.
Ook probeert de assistente door het stellen van bepaalde vragen de spoedeisendheid van uw klacht in te schatten. Soms is uw probleem op te lossen met adviezen, of door bijvoorbeeld een afspraak op het spreekuur van de assistente of echografiste.
Misschien vraagt u zichzelf af: heeft die assistente wel zoveel kennis van allerlei medische zaken? Ze is toch geen huisarts? Nee, geen huisarts, maar wel goed opgeleid voor triage. In tegenstelling tot de huisarts zal de assistente geen diagnose stellen.
TRIAGE (m) |
Bij triage wordt gebruik gemaakt van een protocol. De assistente ziet op het protocol welke medische hulp geboden moet worden, en hoeveel tijd het mag duren voordat de huisarts u onderzoekt. De huisarts controleert regelmatig of de triage goed gaat. Bij twijfel zal de assistente de huisarts raadplegen. Net als de huisarts heeft de assistente een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat zij niet met anderen over uw klachten en problemen zal spreken.
Helpt u de assistente met het beantwoorden van haar vragen?
Van links naar rechts de assistentes Jeannette, Laura L, Laura V, Yvette en Naomi.