Online afspraken maken
en e-consulten via MGn
  • Praktijk informatie
    • Patientenomgeving MGn
    • Behandelinformatie
    • Onderzoek en diagnostiek
    • Zorgaanbod
    • Gescheiden ouders
  • Gezondheidsinformatie
  • Afspraak maken, afzeggen of niet nakomen
  • Ik geef toestemming (LSP)
  • Openingstijden
  • A
  • A
  • A

Triage – Waarom stelt de assistente zoveel vragen?

17 mei 2016

“Dat bespreek ik liever met de dokter zelf” is een van de veelvoorkomende antwoorden die de assistentes te horen krijgen wanneer zij vragen voor welke klachten u een afspraak wilt maken. Toch stellen wij deze vraag niet voor niets. Om het spreekuur van de dokter goed in te kunnen plannen willen we graag weten waar u voor komt en of u misschien met adviezen uw klacht zelf op kunt lossen.

Ook probeert de assistente door het stellen van bepaalde vragen de spoedeisendheid van uw klacht in te schatten. Soms is uw probleem op te lossen met adviezen, of door bijvoorbeeld een afspraak op het spreekuur van de assistente of echografiste.

Misschien vraagt u zichzelf af: heeft die assistente wel zoveel kennis van allerlei medische zaken? Ze is toch geen huisarts? Nee, geen huisarts, maar wel goed opgeleid voor triage. In tegenstelling tot de huisarts zal de assistente geen diagnose stellen.

 

TRIAGE (m)
1. (het) sorteren, uitzoeken, schiften.
2. (het) rangeren: gare de triage rangeerstation.
Het werd in de Eerste Wereldoorlog voor het eerst op grote schaal gebruikt, om de slachtoffers op het slagveld in drie categorieën te verdelen: onbehandelbaar, ter plekke behandelen en naar het ziekenhuis.

Bij triage wordt gebruik gemaakt van een protocol. De assistente ziet op het protocol welke medische hulp geboden moet worden, en hoeveel tijd het mag duren voordat de huisarts u onderzoekt. De huisarts controleert regelmatig of de triage goed gaat. Bij twijfel zal de assistente de huisarts raadplegen. Net als de huisarts heeft de assistente een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat zij niet met anderen over uw klachten en problemen zal spreken.

Helpt u de assistente met het beantwoorden van haar vragen?

Assistentes

Van links naar rechts de assistentes Jeannette, Laura L, Laura V,  Yvette en Naomi.

  • Praktijk informatie
    • Patientenomgeving MGn
    • Behandelinformatie
    • Onderzoek en diagnostiek
    • Zorgaanbod
    • Gescheiden ouders
  • Gezondheidsinformatie
  • Afspraak maken, afzeggen of niet nakomen
  • Ik geef toestemming (LSP)
  • Openingstijden

Positieve Gezondheid

Sociale kaart Assen

Klik hier

Voorbereiding laatste levensfase

Patiëntomgeving MGn

Naar de patiëntomgeving

Contact

Spoednummer 0592-398215

Huisartsenpraktijk Mulder en Waalkes

Thorbeckelaan 195
9402 EP Assen
Telefoon:
0592-398210
Receptenlijn:
0592-352559
Afspraken/overleg 8:00 - 10:30u
Uitslagen: 13:30 - 16:00u
Routebeschrijving >

Stuur de assistente een berichtje (geen uitgebreide medische klachten!)

thuisarts.nl-logo
© 2025 Huisartsenpraktijk Mulder en Waalkes -
  • Privacyverklaring
  • Cookiewetgeving
  • Beheer